WAT EEN VERBEELDING

‘Wat een verbeelding’ is een samenwerkingsproject van Stichting Stroom, Omroep West, Edo Kuipers en Stichting 1 wereld.

Inleiding

“Op de fiets in een ooghoek zie ik een beeld voorbij flitsen. Het is groot en staat er al jaren. Expres zwaar verroest balancerend op een enkele gelaste naad. Je durft er niet onder te staan, want je weet het nooit. Iets verderop in het centrum zie je plotseling een dikke koningin, ze kijkt de andere kant uit. Je weet wie het is, een onmiskenbaar raak beeld. Met als onderschrift ‘eenzaam, maar niet alleen’. Ik parkeer mijn fiets en loop naar het beeld toe. Ik raak het aan en voel. Door stil te staan en te kijken komt het beeld langzaam tot leven en ik probeer antwoord te vinden op de vragen. Hoe meer ik kijk, hoe meer ik zie, en ik weet ook, hoe meer je weet, hoe leuker het wordt.”

TV serie van 8 afleveringen

“Wat een verbeelding” De grote verzameling van beelden in Den Haag in het openbaar roepen verschillende vragen op. Waarom staat het hier op deze plek? Wat is het voor beeld? Van welk materiaal is het gemaakt? Wie heeft het gemaakt? Welk idee zit er achter het beeld? Samen met Omroep West willen we graag een TV serie maken over de kunst in de openbare ruimte in Den Haag. Er staan ongeveer 400 beelden in de openbare ruimte. Wij willen 16 à 20 beelden eruit pikken waarbij twee objecten of meer objecten per stadsdeel centraal staan. Deze afleveringen worden uitgezonden op TV West, maar zullen ook op de online kanalen van Omroep West te zien zijn.

Vorm

Elke aflevering heeft dezelfde vorm. Na een snelle intro komt er een nieuw beeld. In een flits vanaf de fiets of uit de tram of bus wordt het object langzaam geïntroduceerd vanuit verschillende gezichtspunten. Het beeld neemt steeds vastere vormen aan. Van flitsend beeld naar gestileerde beeld. In de objecten zit veel variatie van figuratief, abstract tot realistisch. Van brons, staal, hout, keramiek of een mix van dit alles. In de bijlage voorbeeld met mogelijke beelden als onderwerp per stadsdeel. Er is geen presentator, maar wel een vaste verteller. Deze vaste verteller is ook de cameraman (Camjo) die op onderzoek gaat om een paar specifieke vragen over het beeld of object te achterhalen. Dit is elke keer anders en steeds met een onverwachte creatieve invalshoek. De ene keer staan bewoners, die rond het object wonen centraal, de andere keer de maker of een expert, liefhebber, schoonmaker, voorbijganger. Hierin blijven we variëren om dynamisch te zijn en een goede balans te houden tussen beeld en inhoud. Per stadsdeel introduceren we eventueel een bekende Hagenaar die haar of zijn favoriete beeld benoemt en motiveert waarom dit haar/zijn favoriet is. De benadering is laagdrempelig, niet oordelend en bevat humor en poëzie. De cameravoering is dynamisch (Camjo) en gestileerd. We zijn van plan om gebruik te maken van hyperlapse of timelaps.

Doel

Kunst in de openbare ruimte is vaak relatief onzichtbaar en onbemind. Onbekend maakt onbemind. Dat willen we veranderen. Het staat er wel, maar men ziet het vaak helemaal niet. ‘Kijk eens goed om je heen dan zie je ineens hele andere bijzondere dingen’ is ook een boodschap die we mee willen geven. De beelden zijn van de stad (en dus ‘van iedereen’) en geven de stad karakter, kleur en verhalen. De objecten zijn soms tijdloos of stralen juist de tijdgeest uit. Het vertellen van de verhalen bij het beeld en het laten uitblinken van het beeld zorgt ervoor dat de kunst in de openbare ruimte meer aanwezig is. Je kan er 100 maal langsfietsen en het niet zien, maar nu wel. Den Haag is een openlucht museum.

Diversiteit

De keuze van de kunstobjecten moet recht doen aan de veelkleurige samenleving die Den Haag is. Ook wat de makers van de kunst betreft. De bewoner/gebruiker van de openbare ruimte wordt aan het woord gelaten. We komen dus in de Schilderswijk en de Vogelwijk. Abstract en figuratief, alle smaken tellen en de benadering is steeds positief. Er bestaat in deze serie geen competitie in mooiheid.

Crossmediaal

Omroep West beschikt over meerdere kanalen ieder met eigen experts. Per kanaal wordt altijd gekeken of content (onderwerpen) ook voor hen geschikt is. In het geval van ‘Wat een verbeelding’ kunnen we bijvoorbeeld een interview op radio organiseren met de makers of kunstenaars met verwijzing naar de serie. Foto’s van de kunstwerken/objecten op Instagram en of Facebook plaatsen met verwijzing naar de serie. Het onderwerp zal ook zeker geschikt zijn voor een aanverwant online artikel. Hier gebruiken we dan delen van het beeldmateriaal bij. Omroep West heeft op TV een dagbereik van 160.000 kijkers (600.000 per week). Op radio hebben ze 145.000 luisteraars per week. Een miljoen unieke bezoekers per maand online en ook op de social media kanalen zijn ze nu hard aan de weg aan het timmeren. 88.000 volgers op Facebook, sinds een jaar zijn ze ook met Instagram en YouTube begonnen. Daar hebben ze nu 19.000 volgers op Instagram en 35.000 abonnees op YouTube (inmiddels meer).

Mogelijkheden

Omroep West kan het niet zelf financieren. Omdat het maken van bovengenoemde serie niet kan worden opgebracht uit de wettelijk vastgestelde basisfinanciering voor de kerntaken van de regionale omroep, hebben we hiervoor externe financiering nodig. De serie mag door de financierende partij rechtenvrij worden ingezet op kanalen van de financierende partij en voor niet commerciële andere doeleinden, bijvoorbeeld onderwijs. En natuurlijk, zonder commentaarstem, op de website bkdh.nl, waar alle kunstwerken worden toegelicht. Onderdeel van dit project is het instraten van een QR tegel bij het object. Door eenvoudig een mobiele telefoon te richten op de tegel, kom je automatisch op de desbetreffende websitepagina terecht en verkrijg je er nuttige achtergrondinformatie over.

Den Haag, 14 oktober 2021